وبسایت ریاضی پایه:آموزش ریاضیات دورهء آمادگی و دوره آموزش ابتدایی , ویژه پردیس فرهنگیان, مراکزتربیت معلم, ومربیان کودک, رشته های علوم تربیتی و مدیریت آموزشی و آموزش ابتدایی ,و به ویژه والدین جوان دور اندیش . ضمن گزارشی از فهرست نظریات اندیشمندان و صاحب ن


      وبسایت ریاضی پایه : 
     آموزش ریاضیات دورهء ابتدایی وهمچنین دورهء آمادگی ,  ویژه پردیس فرهنگیان , رشته های علوم تربیتی و آموزش ابتدایی و همچنین مدیریت آموزشی تهیه شده است.و نتیجه سالها تحقیق وتجربه در مراکز تربیت معلم و موسسات آموزش عالی مشهد و برخی شهرستانها وهمچنین سالها همکاری با برخی از مدارس نواحی هفتگانه این شهرمی باشد. در این سایت سعی شده است, نظریات دانشمندان و نظریه پردازان صاحب نام , بطور خلاصه و مفید , در زمینه های روانشناسی یادگیری و رشد, و همچنین مدیریت آموزشی بررسی و ارایه شود. در تدوین این مجموعه , کلیه نوشته ها و تلاش ها به منظور رسیدن علاقمندان به امر مربیگری به هدف مهم و اساسی : - توانایی درک واقعیت ها در مسیر امر آموزش و پرورش. - توانایی قبول مسئولیت اجرایی وظایف  مربی گری, - و البته با همراهی اخلاق و انسانیت در این امر خطیر می باشد . لازم به ذکر است که , کلیه تحقیقات و نظریه های این صاحب نظران , در نوشته ها ومقاله ها, تحت عنوان آخرین نوشته ها بویژه در قسمت هیلگارد و بلوم عرضه شده است .

     آشنایی مختصر بافهرست نظریه ها ومنابع مربوط به یادگیری و رشد , در دورانی طولانی و بشرح زیر میباشد:
   اشاره مختصر به نظریه های یادگیری , رفتارگرایان , شناختگرایان , و ساختنگرایان:

     الف - نظریه رفتارگرایان:  ثرندایک , اسکیتر , واتسون , و گانیه .

     ب - نظریه شناختگرایان :  - کهلر و ورتایمر , هیلگارد و مارکویز وجمعی از همکاران (کاوشگری , هوش سیال و هوش متبلور و...) آزوبل ( یادگیری معنی دار و انگیزه و فهمیدن و...) , جان دیویی (با تاکید برتجربه و بازی و..) , پیاژه (تاکید بر رشد قوای ذهنی و مراحل آن - با تاکید بر جذب و تطابق و ...) , نظریه جروم برونر زلتان دنیس . نظریه ادوارد کلاپارد( باورهای انسان) , نظریه بلوم و گروه همکاران ایشان ( حیطه های یادگیری براساس شناختگرایان و ساختنگرایان , با توجه به مراحل یادگیری و رشد در هریک از حیطه ها ) , نظریه اریک هامبوگر اریکسون (رشد شخصیتی فراگیر و مراحل آن )

   ج - اشاره به نظریه ساختنگرایان : بلوم و  ویلیام کوبرن (توصیه شیوه های یادگیری براساس ساختن و تجربه )

    د - تاکید و یادآوری برخی نکات مهم و مورد توجه سه گروه رفتارگرایان - شناخت گرایان - و ساختن گرایان . 

    ر - نظریه پردازش اطلاعات در طی زمان و فعالیت و زندگی .
  

    ز -انواع روشهای تدریس ریاضی , و بررسی محاسن و معایب هریک از آنها.

   ه - ارائه الگوی عمومی تدریس, همراه با چندین نمونه طرح درس به روش فعال , وهمراه باکمکهای اولیه (روش تدریس بازی گونه که کودک را جسما وفکرا بامفهوم مورد نظر, آنهم به زبان کودکانه درگیر می کند.),که از مفاهیم مختلف ,و در پایه های آمادگی تا کلاس ششم ابتدایی تهیه شده است.

    ط -معرفی چندین کتاب و جزوه در این مجموعه عبارتند از:

         معر فی جزوه های ندوین و تدریس شده در مراکز تربیت معلم  مشهد:
         1 - جزوه آموزش و پرورش و تدوین هدفهای کلی وجزئی ( هدف های جزیی و رفتاری ) .
         2 - جزوه آموزش ریاضیات پایه .( ارائه روشهای تدریس مبنا و عدد نویسی و چهار عمل اصلی و...)
         3 - جزوه روش تدریس کسر متعارفی: (روش تدریس شناختی و ساختن گرا)
         4 - جزوه روش تدریس کسر اعشاری :(روش تدریس شناختی و ساختن گرا)
     

       معرفی چندین کتاب قابل استفاده در آموزش دوره های قبل از دبستان و دبستان :
       1- آموزش ریاضیات قبل از دبستان .( چاپ استان قدس رضوی )
       2 - دو جلد کتاب , دوره های آمادگی 1 و آمادگی 2.( چاپ شیراز)
      3 - روش تدریس هندسه (ویژه کلاس ها از آمادگی تا دوره اول دبیرستان). (چاپ آستان قدس رضوی  )
      4 - روش تدریس ریاضیات پایه ( ویژه کلاس های اول تا ششم ابتدایی).
      5 - بازیهای هدفدار ریاضی : (چاپ آستان قدس رضوی )ارایه مفاهیم ریاضیات جدید به روش بازی و فعالیت (روش فعال همراه با کمکهای اولیه) نوآموز ,جهت انگیزه به تفکر وتعقل وکسب توانایی درست اندیشیدن,و بکاربستن صحیح آنها در حل مسایل بازیها و فعالیتهای روزمره زندگی کودکانه.(ویژه کلاس ها از آمدگی تا دوره اول دبیرستان)
 
    در این مجموع های تلاش میشود: - روش تدوین هدفهای رفتاری,براساس نظریه رفتارگرایان , و روش تدوین  طرح درسهای نمونه , براساس نظریه های ساختن گرا و شناخت گراها طراحی و قابل اجرا باشد . و لازم به ذکر است,که در همه زمینه ها پرورش و تقویت نظم ودقت و ایجاد انگیزه و علاقه نوآموز به فعالیت و یادگیری ,و تلاش در استفاده از ریاضی کاربردی و کسب مهارت های لازمه زندگی روزمره کودک, آنهم از روزهای اولیه آموزش وپروش رسمی در نظر گرفته شده است. 


    اینک جهت صهولت در انتخاب موضوع مورد نظر برای مطالعه از کتاب های معرفی شده,خلاصه فهرست مطالب هریک از آنها مورد توجه قرار میگیرد:

   1- فهرست مطالب کتاب آموزش ریاضیات قبل از دبستان:

         بخش اول: کلیات (140-13) ؛هدف و فرایند حل مساله شامل؛
 فصل اول-هوش (26 - 19) ؛هوش سیال و هوش متبلور و...
 فصل دوم- رشد (47 -27)؛مراحل رشدقوای ذهنی(پیاژه)ومراحل رشد روانی-اجتماعی(اریک هامبورگر اریکسون)
 فصل سوم- یادگیری (58-48)؛ استفاده از انگیزه ها ورغبتها , در فرایند یادگیری , و انواع یادگیری گانیایی
 فصل چهارم-تدریس (119-59)؛ فرایند ارتباط , انواع روش تدریس(زبانی-نیمه فعال-فعال)و..و چندنمونه طرح درس
 فصل پنجم-محتوای دوره آمادگی,تحقیقات پیاژه(137-120)؛فضا-ترتیب-طبقه بندی افزایشی-رابطه تشابه,وتعلق درطبقه بندی-رابطه بعضی,یاهمه-کسر-حجم-ابقای مایعات و ابقای عدد ,با ارایه نمونه های تدریس.
 فصل ششم-محتوای ریاضی ویژه دوره آمادگی(140-138) ؛فضا,طبقه بندی,اندازه گیری,عدد,هندسه,وبرخی دیگر

         بخش دوم: روش آموزش مفاهیم ریاضی (384-141)؛
 فصل هفتم-فضا (169-143) ؛پرورش نظم و دقت در دیدن وشنیدن و...
 فصل هشتم -طبقه بندی (233-170) : بازی با مهره های تدریس,طبقه بندی اشیا اطراف با دقت براساس 1یا 2ویا... ویژگی(بانمونه های تدریس),اشنایی بامفهوم مجموعه,زیرمجموعه,تعلق , عدم تعلق و...(البته آشنایی بامفهوم بطور عمیق وکاربردی ونه سطحی وکورکورانه وطوطیوار) همراه با بازیهای فردی وگروهی. آشنایی با مفهوم ترتیب,نسبی بودن,موقعیت ثابت ومتغیرو..., همه همراه با روش تدریس بازی گونه یا فعال.
 فصل نهم - اندازه گیری (272-234)؛ اندازه (بزرگی و..),بلندی و..,پهنی و..,ضخامت و... و فاصله, وزن,گنجایش,حجم و... همراه با نمونه های تدریس.
 فصل دهم -عدد ؛رابطه دوتایی,مقابله یک به یک ,و دقت درنتیجه گیری ازآن ,ابقا عدد,شمارش و آشنایی با مفاهیم یک عدد و... ضمن روشهای بازیگونه .
 فصل یازدهم - هندسه(384-334)؛ آشنایی نوآموز با مفاهیم ساده هندسه و کسر در ضمن زندگی ,با دقت وضمن ارایه طرح درس بصورت بازی . درپایان به چند نمونه بازی وسرگرمی نیز اشاره شده است.

     توجه:  دراین کتاب مفاهیم مورد تدریس ,ضمن 76 طرح درس به روش فعال (همراه با بازی وتجربه ) ارایه شده است.

       2 - فهرست مطالب کتاب روش تدریس هندسه (ویژه دوره ابتدایی و دوره اول دبیرستان) :

   یک-مقدمه: - چه را ؟ - چرا؟ - به چه کسی؟ -چگونه؟ - باچه؟   ص 9
   دو - هندسه مقدماتی: آشنایی قوطیها, شکلها, بازی با اشکال و...   ص 21
   سه- روش های معرفی واحدهای اندازه گیری:طول, سطح, حجم, گنجایش ,وزن, زمان, زاویه      ص67
   چهار - وسایل کاربردی درس هندسه: آشنایی باکاربرد خط کش, گونیا, پرگار, نقاله     ص161
   پنج - فعالیت روی شکلها: آشنایی بیشتر با شکلها, اندازه گیری محیط و مساحت آنها      ص187
   شش - فعالیت روی حجمها: قوطی سازی,محاسبه سطح جانبی, سطح کل, وحجم جسمهای هندسی      ص261
   هفت - تقارن: روش تدریس تقارن محوری و تقارن مرکزی     ص295
   هشت - تخته میخی و دفترشطرنجی: و آشنایی با کاربرد هریک از آنها    ص 313
   نه - کاغذ و تا: هنری برای مربی و فراگیر, وکاربرد آن برای تفکر و آشنایی بیشتر با موارد و نکات مهم     ص341
   ده - هندسه و سرگرمی: موارد مختلفی از سرگرمیهای هندسه     ص359
   یازده- منابع :      ص379


       3- فهرست مطالب کتاب روش آموزش ریاضیات پایه : (ویژه کلاسهای اول تا ششم )

   فصل1- ریاضی و هدفهای تدریس آن     ص1
   فصل2- مساله و فرایند آن   (3-2)
   فصل3- هوش, هوش سیال وهوش متبلور     (7-4)
   فصل4- نظریه های یادگیری: رفتارگرایان,گانیه,تحول گرایان,ازوبل,پیاژه,حیطه های یادگیری, نظریه روانی-اجتماعی اریک هامبورگر اریکسون   (21-8)
   فصل5- یادگیری:رغبت های طبیعی نوآموزان ,فرایند یادگیری, یادگیری نسبی و یادگیری کامل    (31-22)
   فصل6- تدریس (فن معلم گری): روش تدریس, فرایند ارتباط   (34-32)
   فصل7- انواع روشهای تدریس:  شامل ماشینی تا فعال ؛    (125-35)
               الف - ماشینی؛زبانی, حافظه ای, فرمول وار
               ب - استدلالی ؛زبانی وگفتاری , بحث وگفتگو ,'گفتاری -شنیداری, پرسش وپاسخ, و...
               ج - نیمه فعال(دیداری-شنیداری یا مکاشفه ای): همگی همراه با نمونه تدریس مرحله به مرحله کامل وبررسی معایب ومضرات وهمچنین محاسن هریک بادقت.  
               د - وبالاخره معرفی روش تدریس  فعال (همراه با عمل و نجربه و بازی, همراه با آزمایش وخطا, همراه با کاوشگری, و همراه با کمکهای اولیه): که همه با تنظیم  26 طرح درسهای مربوط و همراه بامفاهیم مهم ریاضی ,از پایه های اول تا ششم ,که قابل اجرا وارزیابی میباشد. 
   فصل8- معرفی مهرهای منطقی تدریس:      (143-125)
   فصل9 - مدل عمومی تدریس:شامل طراحی آموزشی, زمان وموقعیت انتخاب مناسب ترین روش تدریس, چگونه میتوان فعالیتهای آموزشی را سازمان دهی کرد؟     (162-144)
   فصل10- روش معرفی وحل مسایل ریاضی    (176-162)
   فصل11- مقیاسات: آشنایی با واحدهای اندازه گیری    (183-177)
   فصل12- بازی وریاضی: سرگرمیهای راضی, برای مربیان و فراگیران علاقمند    (184-189)
  فصل 13- منابع:    (190)


         4- بازیهای هدفدار ریاضی :   (ویژه دوره های آمادگی - ابتدایی - دوره اول دبیرستان )
             
          فهرست مطالب کتاب بازی های هدفدار ریاضی : بعداز پیش گفتار؛
   1- مهره های تدریس   ص 3
   2- طبقه بندی    ص12
   3- مجموعه ها    ص19
   4- ابقا عدد    ص28
   5- فعالیت روی مجموعه ها(1)     ص39
   6- ترتیب      ص51
   7- اختلاف یا تفاوت     ص  های60
   8- طبقه بندی چندگانه    ص65
   9- فعالیت روی مجموعه ها (2)     ص71
   10- تکرار و آمادگی (1)     ص91
   11- تکرار وآمادگی (2)     ص98
   12- رنگ آمیزی    ص104 
   13- فعالیت روی مجموعه ها (3)    ص108
   14- منابع    ص121

         

       
                                            منابع اصلی و مهم و پایه ای با توجه به زمان و تاثیرگذاری :

   الف - دور اول تاثیر پذیری از منابع , دوره آشنایی با مفهوم درک واقعیت , قبول مسئولیت , و اخلاق و انسانیت , فرصت آشنایی با استادان صاحب نام  علم و عشق و عمل :
    - دکتر محمد جعفر محجوب :استاد ادبیات و...دوران دانشجویی و سعدی شناسی و آشنایی با گلستان سعدی و بویژه باب هفتم و آشنایی با ادبیات و تاثیرگذاری فرهنگ ایرانی, در امر آموزش و پرورش ... 1346
    - دکتر امیر حسین آریان پور : زمینه جامعه شناسی, تالیف آگ برن ونیم کف . اقتباس استاد امیرحسین آریانپور .
    - دکتر غلامحسین شکوهی:کتاب روش تدریس حساب و هندسه, و کتاب مبانی و اصول آموزش و پرورش
    - استاد مسعود رضوی : هدفهای تربیتی در حیطه شناختی , بلوم و همکاران , ترجمه استاد, 1346 دانشسرای عالی تهران.
        - اشاره به چندین منبع فرهنگ ایرانی اسلامی:
           - گلستان سعدی , ازنسخه مرحوم محمدعلی فروغی,چاپ میرکبیر 1346 .
           - گلستان سعدی , تصحیح مطالب و شرح لغات از علی کوچکی 1370 .
           - مثنوی معنوی , ( مولانا ) (دوره کامل ) رینو لد نیکلسیون 1350 .
           - مثنوی معنوی , ( مولانا ) رینولد نیکلسیون 1386
           - بهین نامه باستان ,خلاصه شاهنامه , دکترمحمدجعفر یاحقی 1370 .
           - دیوان حافظ شیرازی , مقدمه دکتراحمد محمدی ( ملایری ) و خط داود رواسانی 1377 .
           - و ...و دیگر شعرا ویا دیگر شعرهای معروف و معنی دار و مورد استفاده همگان , شعرها و بیت های با معنی و تاثیرگذار. 

   ب - دور دوم تاثیر پذیری از منابع , دوره آشنایی با منابع ویافته های جدید و تاثیر گذار علمی :
    - دکتر علی اکبر سیف :  - کتاب روانشناسی تربیتی - و کتاب اندازگیری و سنجش در علوم تربیتی  - و...
    - دکتر علی علاقه بند :  - کتاب مدیریت آموزشی  - و کتاب منابع نظری و اصولی مدیریت آموزشی .
    - دکتر علی محمد کاردان : - کتاب روانشناسی اجتماعی , نوشته اتوکلاینبرگ .
    - دکتر باقر پرهام : منابع جامعه شناسی , هانری مندراس و ژرژ گوریچ , چاپ دوم .
    -استاد مسعود رضوی :کتاب سازمان های جدید,نوشته آمینا انوبونی ترجمه استاد,انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی 1356
    
   ج - دور سوم  تاثیر پذیری , آشنایی با دیگر منابع مهم و ارزشمند , درتکمیل و نوسازی کلیهء یافته ها:
    - نکات عمده روانشناسی تحلیلی , زیگموند فروید, ترجمه واقتباس ابوالحسن گوبنلی 1345 .
    - مراحل تربیت موریس دؤبس , ترجمه دکتر علیمحمد کاردان , انشارات دانشگاه تهران  1345 .
    - تدارک هدفهای آموزشی , رابرت اف,میگر , دانشگاه آزاد تهران , ترجمه بهرام زنگنه 1355 .
    - رشدانسان , روانشناسی رشد, از تولد تا مرگ ,ف فیلیپ رایس , دکترمهشید فروغان 1387 .
    - زمینه روانشناسی هیلگارد ( متن کامل) نویسندگان 6 نفر و مترجمین 10 نفر, ویراستار دکتر محمد نقی براهنی 1385 .
    - مدیریت آموزشی و شناخت سازمان وتشکیلات وزارت آموزش و پرورش,تالیف محمدحسین جوام,  دفتر تحقیقات و برنامه ریزی... 1362
    - اصول روان شناسی , ل مان نرال , ترجمه محمود صناعی 1352 .
    - تئوری اریکسون درباره رشد شخصیتی (رشد روانی-اجتماعی) ترجمه دکتر حسین لطف آبادی.از مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. زمستان 1366
    - تئوری رشد شناختی ژان پیاژه , ترجمه دکتر حسین لطف آبادی. دانشگاه فردوسی .
    - زمان ورشد ذهنی کودک, ژان پیاژه , مصطفی کریمی 1359 .
    - پیشگامان روانشناسی رشد, نوشته ویلیام , سی, کرین . ترجمه دکتر فرید فدایی.
    - هدف های آموزش ریاضی در دوره عمومی ,شورای آموزش ریاضی دوره همگانی, نشریه شماره 44 دفتر تحقیقات و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش 1359 .
    - اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره, برابر برنامه دانشسرای راهنمایی . حسن پاشا شریفی - سیدمهدی حسینی .
    - مقام فلسفه در تاریخ دوره اسلامی ایران , رضا داوری 1358 .
    - در باره ادبیات کودک , ماکسیم گورگی , ترجمه محمود حسینی زاد .
    - بحرانها و امکانات تعلیم وتربیت در کشورهای جهان سوم , حمید حمید , چاپ دوم 1353
    - داستان مجموعه ها, نوشته ویلینکین,نااومیاکه ویچ , ترجمه پرویز شهریاری 1357
    - کاوشگری در تدریس ریاضی , جان دفت , رحیم کریم پور, دفترتحقیقات و برنامه ریزی 1360 .
    - در پی فیثاغورث , نوشته شه پان, النسکی, ترجمه پرویز شهریاری, انتشارات امیر کبیر, 1364
    - کلیات روشها و فنون تدریس, امان الله صفوی , پژوهش های آموزش و پرورش, تهران 1369
   - فعالیت های تشخیصی و یادگیری در ریاضیات برای کودکان, بر اساس تحقیقات پیاژه, نوشته ریچارد کوپلند,ترجمه مصطفی کریمی
   - ریاضیات پایه ( تئوری مجموعه ها و توابع ), تالیف مهندس علی مدنی, انتشارات دانشگاه تهران , 1396
   - استنباط های پیاژه و گروه ژنو برای آموزش وپرورش, گروه آموزشی ریاضی دوره همگانی, جزوه درسی .جواد همدانی زاده
   - الگوهای تدریس(2 جلد) خانواده الگوهای اجتماعی, پردازش اطلاعات انفرادی و تیمی, دکتر محمدرضا بهرنگی(برنجی)1371
   - سازمان و مدیریت آموزش و پرورش, تالیف دکتر مصطفی عسکریان . امیرکبیر 1365
   - بازی تفکر کودک است ,راهنمای یادگیری بازیهای آموزشی برای کودکان قبل از دبستان. نوشته اولین شارپ, ترجمه دکترقاسم قاضی و نعمت کدیور .
   - آموزش مهارت های تفکر , ( با بیش از یکصد ایده ),نوشته استیفن پرکت , مترجمان, طاهره جاویدی و... .
   - روانشناسی بازی, دکتر سیامک رضا مهجور, نشر رهگشا ,چاپ پنجم شیراز 1376
   - چگونه کودکان سرآمد داشته باشیم؟ دکتر سیامک رضا مهجور , نشر رهگشا شیراز 
   - تدارک هدفهای آموزشی, رابرت الف , میگر , ترجمه مهرام زنگنه و محمدحسین شمشیری,دانشگاه آزادتهران 1355
   - آزمایشگاه ریاضی, سازمان نوسازی آموزشی مشهد , نوشته منوچهر مجاور 1357
   - بازی های هدفدار ریاضی , انتشارات آستان قدس رضوی , محمدتقی مبینی, چاپ سوم 1375 مشهد.
   - روش تدریس هندسه , انتشارات آستان قدس رضوی ,محمدتقی مبینی, چاپ سوم 1374 مشهد.
   - آموزش ریاضیات قبل از دبستان, انتشارات آستان قدس رضوی, محدتقی مبینی, چاپ دوم 1377
   - اجتلالات یادگیری , نوشته عزت ا... نادری, انتشارات امیرکبیر تهران 1364 .
   - روشهای تدریس قبل از دبستان (جزوه درسی ), نوشته حسین احدی, مرکز تربیت معلم شهید هاشمی نژاد, مشهد
   - آموزش در دوران کودکی: برنارد , اسپاک, ترجمه محمد حسین نظری نژاد, انتشارات آستان قدس رضوی,1366 مشهد.
   - اندازه گیری و سنجش در آموزش علوم , ویلیام  هه جز , محمدتقی امیری 1353 .
   - و...
   - وبالاخره , جهان نوشماره های 4 - 5 - 6 (مهر - اسفند 1348 ) شامل مجموعه ای از آثار نویسندگان و... چون : برتراند راسل(ایدئولوژی مدرنیسم) - رستاخیز سینمای آلمان - آینده سرمایه داری - فروید و ادبیات - و برخی اندیشمندان ایرانی - ساموئل بکت برنده جایزه نوبل ادبیات 1348 .
        

   د - استفاده از فضاهای مجازی (تلویزیون - و اینترنت ):
   - تلوزیون : استفاده ازبرنامه های آموزشی و تحقیقی برخی کانالها ( شبکه 4 - شبکه آموزش - شبکه مستند و...) .نمونه برنامه معرفت و... شبکه 4 , و تعامل با محیط زیست و یافته های تحقیقاتی و... آن . و.... نمونه کوه زاگروس از بالا. زندگی موریانه ها و... شبکه مستند . و...

  - فضاهای مجازی : کتاب خانه های قدیمی و جدید از اساتید صاحب نام , ومحققین جوان و جوینده , آنهم همیشه همراه جوینده گان و علاقمندان , در هر زمان و درهر مکان مورد نیاز , با حداقل فرصت زمانی و حداقل صرف انرژی .( در گوشی همراه ) , نمونه:    1 - گنجور .   2 - کتابها و منابع الکترونیکی استاد دکتر علی اکبر سیف . و... ( جوینده یابنده است. )

                               و بالاخره
    دیگر منابع داخلی و خارجی مخصوص تدریس حساب و هندسه (ریاضیات) , که ابزار مؤثر در پرورش تعقل و تفکر و توانایی درست اندیشدن , و... , و درست زندگی کردن را در اختیار مربیان و فراگیران قرار میدهد . عبارتند از :

   الف - منابع داخلی در مورد ریاضی :
    1 - شگفتیهای ریاضیات: هاریس هایلند , و هارولد جورف هایلند, ترجمه عباس خیرخواه .
    2 - آزمایشگاه ریاضی : کد 1 /4006 مراکز تربیت معلم, ترجمه و تالیف منوچهر مجاور .
    3 - تنگرام : ( بازی با اشکال هندسی ) جوت الفرز , ترجمه پویش .
    4 - کاغذ و تا : انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان .
    5 - ریاضی برای سرگرمی : نوشته .... ترجمه کاظم فائقی .
    6 - راهنمای معلم : برای تدریس کتاب او ریاضی , همراه با کتاب دانش آموز, انتشارات آموزش و... 1361 
    7 - راهنمای استفاده از وسایل ریاضیات-سال اول:  صنایع آموزشی , 1359 .
    8 - حساب استدلالی : وزارت آموزش و پرورش , 1346 .
    9 - هندسه : نظام جدید آموزش متوسطه , 1375 .
    10 - حل مسائل حساب : برای دبیرستان ها , تالیف باقر امامی و پرویز شهریاری , 1346 .
    11 - روشهای جدید حل مساله های  ریاضیات , تالیف محمد متین .

    ب - منابع خارجی در مورد ریاضی :
learning by logic (invicta) rinted in egland by ebenezr bocylis & son ltd, leicester and london-
math et calcuti ce1, r.eiller,flachette1978,paris-
 math lap.coctionmath assocte,ivc.1974-
maths adventure cards set1.writen by stanfield-
maths adventure cards set2.writen by stanfield-
maths adventure cards set3.writen by stanfield-
mathsetcalcul cel reiller.classigues.l-houtng11 henty van engen scatt foresman and compang-
mathematics for primry schools-john halsall book one-
mathematics statistics scence 1192-
mathematics unlimited  action math associates,inc.1974- 
  mathematics in action mathematics 1992 jihn marry-
family math jeamkerr stenmark virginia thomposon and ruth cosseg-
houghton mifflin math boston  lv2-
houghton mifflin math boston lv3-
hounghton mifflin math boston lv4-
mathematics 2000 oxford univercity press-
mathematics AMD statistics1992 chaman & hall london - newyork - takyo - melbourne - madras math lap-lap- 


دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.