بسترها وسواحل وحاشیه های متنوع, رنگین , متفاوت و.., رودخانه ها , نهرها , جویبارها و آب راه ها و... , طولانی و پرپیج وخم , و پرتلاش و هدفمند آموزش وپرورش


vlrhfg                                             
چه خوش گفت , پیغمبر راستگوی = زگهواره تا گور , دانش بجوی
    
  بسترها و سواحل و حاشیه های متفاوت و رنگین و متنوع , رودخانه ها , نهرها , و جویبارها و آب راه ها و... , طولانی و پر پیج وخم , و پر تلاش و هدفمند آموزش وپرورش  :

 پیام سازمان آموزش و پرورش و مربیان و والدین و... به فراگیران نوپا , از زبان استاد شهریار :

 تو چشمه ای , چو برون آمدی , به هرز مرو = به رودخانه درت , اتصال با دریاست

پیام فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی : ( گفتار نیک - پندار نیک - کردار نیک )

یادگیری و رشد = تغییر هویت

      رشد یا تغییر هویت بکمک یادگیری, بویژه از سنین اولیه آغاز میشود. اگر چه این یادگیری و رشد قوای ذهنی مهمترین چالش فرد محسوب میشود, که بایدلحظه به لحظه نقطهء امن خود را ترک نماید و به نقطه یا هدف جدید و ناشناخته ای حرکت کند.که البته در سنین اولیه چندان اطلاعی از آن ندارد, وجبری بر کودک محسوب میشود. اما باید توجه داشت, که مسئله رشد هر فرد , گریبان گیر اطرافیان او نیز میشود. چه آنهاییکه وی را دوست دارند, ,و دلتنگ هویت قبلی او میشوند, وچه دیگرانی که رشد و تغییر این فرد, برایشان زنگ خطر محسوب میشود, و رشد فرد را نشانه عقب ماندگی خود تلقی میکنند. این دو گروه حساس, همچنان به یادگیری و رشد این فرد, مخصوصا رشد قوای ذهنی او حساسیت دارند ,و گاه این حساسیت را به نمایش نیز میگذارند.

     آلبرت انیشتن : نتیجه نهایی همهء یادگیری ها, موجب تغییر دربنیاد اندیشه و سبک اندیشیدن انسان میشود.

مولانا می فرماید :
ای برادر, تو همه اندیشه ای = ما بقی, تو استخوان و ریشه ای
گر بود اندیشه ات گل, گلشنی = ورنه خاری و, تو هیمه گلخنی
    
      زندگی انسان در رفتار او )معنی پیدا میکند. آنگاه که یادگیری درمسیر انسانی و اخلاقی باشد , زیبایی خاص را کسب میکند.قدم هایی که برمیدارد, و همچنین هدفی که پیش رو دارد و آنرا دنبال میکند, قطعا با یاد و خاطره بزرگان و نیک اندیشانی از گذشته دور و نزدیک   همراهی میشود. جایگاه واقعی علم , ذهنهای مشتاق کسب آگاهی و مهارت جویی در زمینه زندگی و سازندگی می باشد.
     لازم به یادآوری است که: بدبینی(منفی نگری) -خوش بینی( مثبت نگری) -متعادل( واقع بینی) آموزشی میباشد.الگوهای رفتاری والدین ومربیان واعضاءخانواده و... نقش مؤثری دراین زمینه ایفا میکند. به ویژه آنگاه که محیط آرام وطبیعی واز هرگونه قوانین اضافی و همچنین حساسیت های بی جا و احیانا خاص دوری شود.
    خوش بینی مایه امید و مایه تلاش در جهت رسیدن به آرزوها وحل مشکل است.واقع نگری,مایه تلاش و واقعیت دادن به آرزوها و موجب حل مشکلات و به تاخیر انداختن ناامیدی خواهد شد. 
       فرایند آموزش خوش بینی:
    1- توجه و ارزشمند کردن ویژگی های مثبت (صفات و رفتار و نگرش های مثبت انسانی) از آغاز یادگیری و رشد. 
    2- توجه به مشکلات و تاکید برقابل حل بودن( ازساده ترین مشکلات آغاز شود) و نقش تفکر وتعقل و چاره جویی, خردورزی و توانمندی های انسان در حل مشکلات از آغاز فعالیت و بازی .
   3- تاکید بر امید و آگاهی از قوانین طبیعی و اجتماعی و باورهای صحیح, و دوری از ناتوانی ویاس ومنفی بافی (تاکید بر تو می توانی و ... , در مقابل تو نمی توانی, تو نمی فهمی , تو خودت مشکل داری و...) دارای نقش و تاثیر قابل توجه خواهد بود.
    میتوان گفت کمال انسان دراین زمان و مکان نسبی است, که بایستی بدقت مورد توجه قرار بگیرد, تا بتدریج, ودر مسیرنیکی و پاکی, برآن افزوده شود. و لذا می گویند :
      - کمال انسان از فرهنگ جامعه حاصل میشود. 
      - فرهنگ جامعه نیز تحت تاثیر اخلاق آن جامعه, ساخته و پرداخته میشود.
      - اخلاق صحیح جامعه نیز از رعایت عدالت در جامعه می روید.
      - و عدالت از رعایت حق و حقوق دیگران سرچشمه می گیرد.

سفارش حضرت مولانا به کلیه دست اندرکاران آموزش و پرورش :
جون به دریا , می توانی راه یافت = سوی یک قطره , چرا باید شتافت؟

      سرنوشت انسان, ابتدا در گرو نقش وانتخاب والدین , و سپس تحت تاثیر شرایط و قوانین محیط زندگی و... , میباشد. انتخاب زیبایی ,اخلاق , انسانیت ,و... درمسیرتعقل و تفکر و...مسیر مثبت : (یعنی زندگی با همراهی  عقل = علم + عمل+ عشق ). یعنی توانایی درک واقعیت , قبول مسئولیت , اخلاق و انسانیت , که حاصل آن در لحظه های زندگی , و رفتار و گفتار فرد, و در کلماتی چون: دانایی , توانایی, بی نیازی, امیدواری, خوش بینی, خوشحالی, و شادی و آرامش , خودباوری که هم در درون , وهم در محیط خودنمایی خواهد کرد.

     البته لازم به یادآوری است , که کودک (انسان) فرمانبر نیست , مگر برده باشد و یا برده شده باشد. نبایستی به کودک فرمان داده شود. مخصوصا با کودکان لجباز و خودخواه و مغرور, یا بسیار من, در انتخاب روش آموزش و بویژه پرورش ,بایستی دقت کافی بشود, که با تحقیق و  مطالعه در نظریه ها امکان پذیر خواهدبود.  در غیر این صورت, نقش ,والدین و مربیان و... , در مسیر منفی , که کودک نوپا با دریافت ذهنی غلط و اشتباه دیگران و به تدریج, به بی تفاوتی, نادانی , ناتوانی, نیازمندی, نگرانی, ناچاری, ناامیدی, ناخرسندی, وبالاخره ناسازگاری و افسردگی و خشم دچار خواهد شد. ,و بالاخره زندگی فرد در کلماتی چون: زحمت و نفرت و لعنت , ویا زندگی همراه با ذلت توام خواهد بود. 
 
    لذا باید بپذیریم که کمال, خلق وخو ,  طرز تفکر , عادات و مهارتها و... انسان, می تواند پسندیده ,و بهترین دوست و یار و یاور و مددکار وخدمتگذار او باشد(موجبات لذت درونی با همراهی علم و عشق و عمل ), و یا می تواند ناپسند غیر اخلاقی و..., و بدترین دشمن, و بدترین ارباب حاکم , و بدترین برده دار ناظر بر رفتار و کردار و هرگونه انتخاب و تصمیم گیری وی باشد. ( براستی چه کسی جز ذهن پیچیده ودرونی شده ما , ناظر محیط و وقایع اطراف ماست؟و احیانا در مسیر صحیح زندگی احساس خوشختی , ویا بالعکس , در مسر منفی و نظاره گر بدبختی های ماست . مادران و پدران و مربیان و...  محترم که مسئولیت آموزش و پرورش فرزندان عزیز را , که سرچشمه های زندگی و سرمایه های سازندگی وطن محسوب می شوند, بایستی پاسخگوی نتیجه این فرایند باشند.   که گفته می شود:   
- ازعمل و تجربه, عادت می روید. 
- از عادت و تکرار , اخلاق پرداخته میشود.
- از اخلاق , طرز تفکر و سرنوشت سامان می یابد.
                      
       استاد سخن سعدی در این زمینه فرموده است :

خشت اول چون نهد استاد کج = تا ثریا می رود دیوار کج
    
      ریچارد داوکینز و رشدکودک و ویروسهای ذهنی :
     ذهن کودک مانند جسم و بدن بیمارانی میباشد, که دچارضعف سیستم دفاعی بدن هستند. ذهن آنها پذیرای همه جور عفونت است. عفونت هایی که, بزرگترها می توانند بدون هیچ زحمتی به آنها منتقل کنند.و یا جهت پیشگیری از چنین مشکلی, از آغاز تعامل با کودک, مسیر صحیح و هدفمند آموزش و پرورش را انتخاب نمایند.  لسان الغیب حافظ شیرازی در این زمینه میفرماید:

مکن در این چمنم, سرزنش به خود رویی = چنانکه پرورشم میدهند, می روبم

و یا شخصیتی به نام مستعار (م سالک ) میفرماید:
- زندگی دوختن شادی هاست,
- وبه تن کردن پیراهن گلدار امید,
- ذهن ما باغچه ایست, 
- گل در آن باید کاشت, 
- گر نکاری گل سرخ,
- علف هرز در آن می روید,
-  گل بکاریم, بیا - گل بکاریم, بیا
- تا مجال علف هرز فراهم نشود,
- زندگانی , هنر , روزنه در تاریکیست.

     علم در هر زمینه ای, به ویژه در زمینه آموزش و پروش و روانشناسی پرورشی, توسط علاقمندان در حال بررسی و تحقیق و تکامل است . براساس  تحقیقات برخی دانشمندان که نظریه های آنها سبب هماهنگی و تقویت یکدیگر و کمک موثری برای پیشبرد امر حیاطی آموزش و پرورش درجهت رسیدن به اهداف مهم آن می باشند , پیشنهاد میشود. نظریه های محققینی صاحب نام اعم از رفتار گرا , و شناختگرا, و ساختنگرا,که میتوانند در تکمیل یکدیگر نقش آفرینی کنند, از جمله نظریه های :بلوم , دیویی, آزوبل, کلاپارد, گانیه, ویلیام کوبرن, و... که تحقیق آنها در زمینهء حیطه های یادگیری ( علم و عمل و عشق ) و سطوح رشد وتعالی در هریک از آنها مورد توجه قرار گرفته است , به عنوان بسترهای متنوع سازمان دهنده , و نظریه های بلوم و پیاژه و اریکسون و...., که مراحل رشد قوای ذهنی و عاطفی وشخصیتی فراگیران را مورد توجه قرار می دهند , به عنوان دو حاشیه مهم و نقش آفرین , در تکمیل و اطمینان بخش بودن مسیر رشد و شکوفایی نونهالان کشور کمک موثری خواهند داشت .  بررسی و تکمیل یادگیری و رشد فراگیران, به اقدام عملی و تلاش وجدیت, والدین و مربیان و همکاران علاقمندان, بستگی کامل دارد. برای مطالعه و انتخاب بهترین نظریه ها و ترکیب آنها ,جهت تدوین مناسب ترین الگو یا طرح درس و روش تدریس و آموزش به فرزندان خود آماده نمائیم. بدین منظور پیشنهاد میشود, در بخش آخرین نوشته ها, به دو مبحث تحقیق و تجارب  , و هیلگارد و بلوم , به شرح زیر رجوع شود.
    
   الف - تحقیق و تجارب, نظریات اندیشمندان و صاحب نظران فرهنگ وتمدن اصیل ایرانی-اسلامی.(حکیم فردوسی , حکیم بوعلی سینا , استاد سخن  سعدی , مولانا محمد بلخی ) بسیار مختصر و مفید .
   ب - هیلگارد و بلوم و... , یادگیری و رشد توانمندی های ذهنی: اشاره مختصر به نتیجه تحقیقات اندیشمندان و نظریه پردازان صاحب نام جهانی (جان دیوئی, ژان پیاژه, آزوبل, و اسکینر و..., ویلیام کوبرن, و...) 
  

   سفارش حضرت مولانا  بعنوان نمونه ای از مربیان علاقمند :     
آمده ام که تا به خود , گوش کشان ,کشانمت = بی دل و بی خودت کنم ,بر دل و جان ,نشانمت
آمده ام بهار خوش , پیش تو ای نهال گل = تا به کنار گیرمت , خوش خوش و ,می فشانمت
آمده ام که تا تو را , جلوه دهم دراین سرا = همچو دعای عاشقان , فوق فلک رسانمت
صید منی , شکار من . گرچه ز دام جسته ای , جانب دام باز رو , ور نروی, براتمت
گوی منی و می دوی , در چوگان حکم من = در پی تو همی دوم , گرچه که می دوانمت.

    
                     
                           منابع اصلی و مهم و پایه ای با توجه به زمان و تاثیرگذاری :
   الف - دور اول تاثیر پذیری :
    - دکتر محمد جعفر محجوب :استاد ادبیات و...دوران دانشجویی و سعدی شناسی و آشنایی با گلستان سعدی و بویژه باب هفتم و آشنایی با ادبیات و تاثیرگذاری فرهنگ ایرانی, در امر آموزش و پرورش ... 1346
    - دکتر ا,ج, آریان پور : زمینه جامعه شناسی, تالیف آگ برن ونیم کف . اقتباس استاد...
    - دکتر غلامحسین شکوهی:کتاب روش تدریس حساب و هندسه, و کتاب مبانی و اصول آموزش و پرورش
    - استاد مسعود رضوی : هدفهای تربیتی در حیطه شناختی , بلوم و همکاران , ترجمه استاد, 1346 دانشسرای عالی تهران.
        - اشاره به چندین منبع فرهنگ ایرانی اسلامی:
           - گلستان سعدی , ازنسخه مرحوم محمدعلی فروغی,چاپ میرکبیر 1346 .
           - گلستان سعدی , تصحیح مطالب و شرح لغات از علی کوچکی 1370 .
           - مثنوی معنوی , ( مولانا ) (دوره کامل ) رینو لد نیکلسیون 1350 .
           - مثنوی معنوی , ( مولانا ) رینولد نیکلسیون 1386
           - بهین نامه باستان ,خلاصه شاهنامه , دکترمحمدجعفر یاحقی 1370 .
           - دیوان حافظ شیرازی , مقدمه دکتراحمد محمدی ( ملایری ) و خط داود رواسانی 1377 .
           - و ... و دیگر شعرا ویا دیگر شعرهای معروف و معنی دار و مورد استفاده همگان , شعرها و بیت های با معنی و تاثیر گذار.

   ب - دور دوم تاثیر پذیری :
    - دکتر علی اکبر سیف :  - کتاب روانشناسی تربیتی - و کتاب اندازگیری و سنجش در علوم تربیتی  - و...
    - دکتر علی علاقه بند :  - کتاب مدیریت آموزشی  - و کتاب منابع نظری و اصولی مدیریت آموزشی .
    - دکتر باقر پرهام : منابع جامعه شناسی, هانری مندراس و ژرژ گوریچ , چاپ دوم .
    -استاد مسعود رضوی :کتاب سازمان های جدید,نوشته آمینا انوبونی ترجمه استاد,انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی 1356
   ج - دور سوم  دیگر منابع  درتکمیل و نوسازی :
    - نکات عمده روانشناسی تحلیلی , زیگموند فروید, ترجمه واقتباسابوالحسن گوبنلی 1345 .
    - مراحل تربیت موریس دؤبس , ترجمه دکتر علیمحمد کاردان , انشارات دانشگاه تهران  1345 .
    - تدارک هدفهای آموزشی , رابرت اف,میگر , دانشگاه آزاد تهران , ترجمه بهرام زنگنه 1355 .
    - رشدانسان , روانشناسی رشد, از تولد تا مرکتر مرگ ,ف فیلیپ رایس , دکترمهشید فروغان 1387 .
    - زمینه روانشناسی هیلگارد ( متن کامل) نویسندگان 6 نفر و مترجمین 10 نفر, ویراستار دکتر محمد نقی براهنی 1385 .
    - مدیریت آموزشی و شناخت سازمان وتشکیلات وزارت آموزش و پرورش,تالیف محمدحسین جوام,  دفتر تحقیقات و برنامه ریزی... 1362
    - اصول روان شناسی , ل مان نرال , ترجمه محمود صناعی 1352 .
    - تئوری اریکسون درباره رشد شخصیتی (رشد روانی-اجتماعی) ترجمه دکتر حسین لطف آبادی.از مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. زمستان 1366
    - تئوری رشد شناختی ژان پیاژه , ترجمه دکتر حسین لطف آبادی. دانشگاه فردوسی .
    - زمان ورشد ذهنی کودک, ژان پیاژه , مصطفی کریمی 1359 .
    - پیشگامان روانشناسی رشد, نوشته ویلیام , سی, کرین . ترجمه دکتر فرید فدایی.
    - هدف های آموزش ریاضی در دوره عمومی ,شورای آموزش ریاضی دوره همگانی, نشریه شماره 44 دفتر تحقیقات و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش 1359 .
    - اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره, برابر برنامه دانشسرای راهنمایی . حسن پاشا شریفی - سیدمهدی حسینی .
    - مقام فلسفه در تاریخ دوره اسلامی ایران , رضا داوری 1358 .
    - در باره ادبیات کودک , ماکسیم گورگی , ترجمه محمود حسینی زاد .
    - بحرانها و امکانات تعلیم وتربیت در کشورهای جهان سوم , حمید حمید , چاپ دوم 1353
    - داستان مجموعه ها, نوشته ویلینکین,نااومیاکه ویچ , ترجمه پرویز شهریاری 1357
    - کاوشگری در تدریس ریاضی , جان دفت , رحیم کریم پور, دفترتحقیقات و برنامه ریزی 1360 .
    - در پی فیثاغورث , نوشته شه پان, النسکی, ترجمه پرویز شهریاری, انتشارات امیر کبیر, 1364
    - کلیات روشها و فنون تدریس, امان الله صفوی , پژوهش های آموزش و پرورش, تهران 1369
   - فعالیت های تشخیصی و یادگیری در ریاضیات برای کودکان, بر اساس تحقیقات پیاژه, نوشته ریچارد کوپلند,ترجمه مصطفی کریمی
   - ریاضیات پایه ( تئوری مجموعه ها و توابع ), تالیف مهندس علی مدنی, انتشارات دانشگاه تهران , 1396
   - استنباط های پیاژه و گروه ژنو برای آموزش وپرورش, گروه آموزشی ریاضی دوره همگانی, جزوه درسی .جواد همدانی زاده
   - الگوهای تدریس(2 جلد) خانواده الگوهای اجتماعی, پردازش اطلاعات انفرادی و تیمی, دکتر محمدرضا بهرنگی(برنجی)1371
   - سازمان و مدیریت آموزش و پرورش, تالیف دکتر مصطفی عسکریان . امیرکبیر 1365
   - بازی تفکر کودک است ,راهنمای یادگیری بازیهای آموزشی برای کودکان قبل از دبستان. نوشته اولین شارپ, ترجمه دکترقاسم قاضی و نعمت کدیور .
   - آموزش مهارت های تفکر , ( با بیش از یکصد ایده ),نوشته استیفن پرکت , مترجمان, طاهره جاویدی و... .
   - روانشناسی بازی, دکتر سیامک رضا مهجور, نشر رهگشا ,چاپ پنجم شیراز 1376
   - چگونه کودکان سرآمد داشته باشیم؟ دکتر سیامک رضا مهجور , مشر رهگشا شیراز 
   - تدارک هدفهای آموزشی, رابرت الف , میگر , ترجمه مهرام زنگنه و محمدحسین شمشیری,دانشگاه آزادتهران 1355
   - آزمایشگاه ریاضی, سازمان نوسازی آموزشی مشهد , نوشته منچهر مجاور 1357
   - بازی های هدفدار ریاضی , انتشارات آستان قدس رضوی , محمدتقی مبینی, چاپ سوم 1375 مشهد.
   - روش تدریس هندسه , انتشارات آستان قدس رضوی ,محمدتقی مبینی, چاپ سوم 1374 مشهد.
   - آموزش ریاضیات قبل از دبستان, انتشارات آستان قدس رضوی, محدتقی مبینی, چاپ دوم 1377
   - اجتلالات یادگیری , نوشته عزت ا... نادری, انتشرات امیرکبیر تهران 1364 .
   - روشهای تدریس قبل از دبستان (جزوه درسی ), نوشته حسین احدی, مرکز تربیت معلم شهید هاشمی نژاد, مشهد
   - آموزش در دوران کودکی: برنارد , اسپاک, ترجمه محمد حسین نظری نژاد, انتشارات آستان قدس رضوی,1366 مشهد.
   - اندازه گیری و سنجش در آموزش علوم , ویلیام  هه جز , محمدتقی امیری 1353 .
   - و...
   - وبالاخره , جهان نوشماره های 4 - 5 - 6 (مهر - اسفند 1348 ) شامل مجموعه ای از آثار نویسندگان و... چون : برتراند راسل(ایدئولوژی مدرنیسم) - رستاخیز سینمای آلمان - آینده سرمایه داری - فروید و ادبیات - و برخی اندیشمندان ایرانی - ساموئل بکت برنده جایزه نوبل ادبیات 1348 .
        

   د - استفاده از فضاهای مجازی (تلویزیون - و اینترنت ):
   - تلوزیون : استفاده ازبرنامه های آموزشی و تحقیقی برخی کانالها ( شبکه 4 - آموزش - مستند ) .نمونه برنامه معرفت شبکه 4 , و تعامل با محیط زیست و یافته های تحقیقاتی و... آن . و.... نمونه کوه زاگروس از بالا. زندگی موریانه ها و...

  - فضاهای مجازی : کتاب خانه های قدیمی و جدید از اساتید صاحب نام , ومحققین جوان و جوینده , آنهم همیشه همراه جوینده گان و علاقمندان در هر زمان و درهر مکان مورد نیاز .( در گوشی همراه ) , نمونه گنجور .